Total Pageviews

Kalau sudi, followlah ye. TQ

Thursday, 8 December 2011

Luahan hati seorang bekas crew


Assalamualaikum,
 
Aku mula diterima bekerja di Mcdonald Puchong Permai pada 13 Disember 2010 sebagai krew.Pada hari pertama OJE,aku diajar oleh seorang crew trainer,Nur Izzah Atiqah bt Yazid.Aku belajar shake fries dan lobby.Hari kedua,aku buat lobby.Masa hari pertama,aku rasa macam nak berhenti je,sebab diorang semua macam tak mesra alam je kecuali si Darul Aman je yang tegur aku.Esoknya, aku dah comfirm jadi krew.
 
OJE 2nd day,Abang Joe datang jumpa aku kat playland.Dia slowtalk kat aku pasal open door policy.Dia punya cara cakap tu macam nak psycho aku sampai aku rasa nak nangis.Kenapa dia cerita kat aku pasal open door policy tu semua?Sebab dia Nampak aku macam terseksa,terkongkong dan macam tak boleh nak berkawan dengan crew lain.Open door policy means when you have problems you can refer it to your beloved crew leader,crew trainer and your manager.If they cannot solve your problems,you may directly tell your problems to store manager.Lepas tu,aku terus cakap kat abg Shah(masa tu dia crew leader,skrg manager),aku taknak belajar ngan abg Joe.Ngada-ngada nya laa aku ni nak memilih plak.Dah lah sampai sekarang abang Joe ingat kes tu.
 
Lepas tu,aku jumpa ramai la kawan aku masa sekolah dulu kerja kat sini.Kenangan pahit aku kat sini kena marah n maki dengan manager,first time duit short kat mds RM 100.Macam tak logic kan tapi bila abg Bong kira balik dalam     RM 30 je kot.Tapi memey la,ak baru kerja mana ada duit.Nasib baik Fariq mayat tolong bayarkan separuh.ak bayar separuh.Lepas-lepas tu,memang banyak kali short ak pon x faham.Manager main duit ke aku salah bagi balance kat customer.Tapi ak kira 2-3 kali plak kalau nak bagi balance kat customer tu.Nak tambah lagi,orang yang ajar ak kaunter Kak Pah,shift manager Kak CT Fatimah.
 
Bila aku dah pandai jadi Drive Thru Order Taker.memang itu je la aku lenjan hari-hari.(baru-baru ni je semua shift manager bagi ak amek DTOTC).Aku dapat tau dariAzmi,kak Ida tak kasi aku jadi OTC sebab raut wajahku yang masam.Tak tau nak senyum.Memang pon.Aku lagi suka duduk drive thru,boleh jalan-jalan,buat air,tolong kitchen and skiving(haha ni tipu mana ada masa nak melencong,aku kan crew yg baik).
 
Dalam masa aku kerja ni,ada dua orang manager yang aku tak berkenan,Kak AZIE dan Kak IDA sebab mulut puaka diorang.Nasib baik la kak Khatijah dah insaf.Aku ni kira hebat jugak la kan,sebaab semua aku tau buat kecuali kitchen ak  x professional lagi, ak tau buat vat,grill n assembler.OK,sekarang aku nak wat list apa yg aku x puas hati.Harap korang sedar dan cuba berubah untuk diri sendiri dan Mcdonald.because our mission is the “Power of One for Number One”.
 
#Perangai manager n crew yang den tak gomar:-
 
1)suka mengarah crew itu ini,
 
tak salah kalau sekali sekala kita yang buat kerja itu tanpa mengarah krew.Janganlah bila kita dah jadi manager kita berlagak n bossy.Ikutlah resmi padi,semakin berisi semakin menunduk.E.g.Abg Sob lap dinding dan mop sendiri tanpa menyuruh crewnya buat sebab dia tau crew dia penat,Thank you kerana memahami krew anda.
 
2)marah crew depan customer plus dengan makian pulak tu.Eh!awak
 
sedar tak yang awak tu girl tak malu ke.kalau awak tak tau malu, kitorang sebagai krew ni malu sesangat tahu tak.E.g.Aku nak suruh manager ‘void’,dia boleh cakap camni:’aku ada banyak kerja lain la asyik nak void je kerja ko ni Syira’’Ok la,ak memang ratu VOID.Puas hati.TAPI satu yang saya nak TEGASKAN kat sini sometimes it was my mistake but sometimes it was CUSTOMER MISTAKES.
 
E.g.Mula-mula cust order set medium mcchicken walhal ak dah suggest set besar dia taknak,ak pon totalkan lah.Tetiba bila dah sampai depan cust cakap nak tukat set large.Abih tu takkan aku nak cakap tak boleh.sian plak kat cust tu,Tapi kadang-kadang ak wat gak kalau shift manager nya kerek @ cust yang kerek.Tp jarang sekali la ak wat jahat kat cust.
 
3)kesalahan atau kerja yang dibuat oleh orang lain tapi crew lain yang kena attack/buat kerja dia.
 
perghh yang ni memang bengang gila.tak pasal-pasal kita pulak dapat nama.E.g.Bubur basi 3tray,Tanya aku kenapa jadi camtu?Hello,may I ask u,since when I become a manager or  kitchen crew?E.g.2.Nama budak A duduk kat lobby.Tapi dia ayat manager x nak duk kat lobby.Then,manager pon cari lah sesape yg kelihatan lemah dan x menjawab utk gantikan bdak tu.
 
4)bila dia shift manager petang,dia akan tahan crew yang nak balik 3 pm onwards.
 
dia akan suruh crew tu pergi stock up(ok yang ni ak setuju bcoz it was our duty but it looks like most of the crew just take it easy bcoz they can ask me when I was place as DT.E.g.’Syira amik sundae,cup,lid,and blablabla.)Dan bagi memastikan adakah stock up itu wajib,saya sudah membaca SOC dan memang SAH bahawasanya sebelum masuk shift kena stock up,Tapi berapa ramai yang ada inisiatif itu melainkan korang mengharapkan orang lain stock up kan utk korang?am I right?nanti kita suggest suruh pihak Mcd buat ROBOT tak payah gunakan KREW dah.JIMAT  sikit.Lepas dah stock up,suruh wat lobby one round.lepas tu rotate orang break.
 
lepas tu sapu n mop area counter,pastu lobby plak.Hello what the hell is that,macam la krew petang takde.ko nak biarkan dia makan gaji buta ke?kitorang ni dah ponat dari pagi kerja.gunakanlah khidmat krew petang yg masih banyak tenaganya.Habis tu bilanya kitorang ni boleh balik.Kalau macam tu baik la ko suruh budak-budak petang tu balik rumah tidur,Biar kitorang kerja dari pagi sampai malam.Boleh  macam tu?
 
5)bila dia sebagai shift manager tak reti-reti nak rotate krew break.
 
tak suka gila bila kerja dgn dia(mostly manager pompuan) sebab mesti bagi break lambat.E.g.lagi setengah jam nak balik baru dapat break kalo camtu lobih baik den makan kat umah ajo.ataupun kita balik kol 11pm kan dia bagi kita break kol 11pm.Lepas tu dia suruh kita punch out dulu.Hello.talk to my hand please!time cust x in dia tak nak hantar break walhal crewnya terlebih sudah.cust plak x de.x kan itu pon ak nak kena ajaq hang.hang pikiaq la sendiri na.
 
6)dia rasa dia bagus sangat walhal perangai dia takde lah bagus mana pon.
 
E.g.Lateness.Dia marah crew datang lambat,tapi dia pon sama datang lambat.You as a manager must show good attitude to your crew and become a role model atau suri teladan.Lagi satu.aku rasa macam nak tendang laju-laju crew yg suka no show la,excuse la,mc la dan blablabla.
 
Korang kalau rasa-rasa dah tak berminat nak kerja silalah LETAK JAWATAN ANDA DENGAN SERTA-MERTA.ye lahkan buat apa kita nak menyusahkan diri,kawan@crew lain dan pihak pengurusan.atau dengan erti kata kasarnya buat apa kita nak simpan orang yang akan merosakkan imej Mcd.Betul tak?Lain lah kalau betul-betul sakit?Tp ada segelintir tu,mentang-mentanglah dia ada MC,boleh plak datang Mcd lepak.Perghh,ni lagi satu bagi hati den panas je.
 
7)Please be professional to those who are fall in love,kecewa
menonggeng ke syok sendiri ke.
 
Tolong tinggalkan segala masalah korang yang kat luar tu,Jangan bawa masuk dalam Mcd.Barulah kita semua boleh bekerja dengan aman dan focus.Ini tak,time kerja lah ko nak dating,nak manja-manja,nak gaduh-gaduh.Lepas tu effectnya kena kat customer n kawan@crew yg lain.Sebab mood korang memainkan peranan yg sangat penting ye kawan – kawan sekalian.
 
8)Boleh tak korang jangan set kat minda korang bahawasanya budak latenite takde kerja melainkan skiving a.k.a melepak.
 
OK,ak nak Tanya yg cakap tu pernah latenite ke?Ak dah pernah latenite.S     o,aku nak cerita sikit.Latenite susah,wa cakap sama lu.Ko dah lah takde runner,O.M.O.tau tak.latenite ada dua crew.1 utk drive thru,1 utk kaunter.yg balik pukul 7am settlekan dalam.yg blik kol 3@4@5 pagi wat lobby.pukol 3 – 4 am kena wat manual,Korang ingat senang ke nak kira manual ni?nak hantar tempat fries n tray pg basink(sorry kalo salah eja).
 
dah la deme ni nak balik on time,yg parah klo dapat yg basuh berjam-jam.Jenuh la nak menunggunya.Dah cabut kena pasang balik.Cabut ak tau,nak pasang tu ak perlukan bantuan sebab nak masukkan celah besi tu yg susah.Yg lain semua ak tahu.Ni saja la kan ak nak show off cket,PANDA kata,’Syira, ko sorang je girl yg angkat benda-benda berat tu suma’.Ak terkejut lah,abih tu kalo girl lain latenite sape yg angkat?.Panda kata,’bdak kitchen atau bdak basink yg angkat.OK fine,ak x kisah sebab abg Shah yg ajar ak wat benda suma ni.Sebabnya first time ak latenite,berduet ngan dia.
 
Ak bdak baru blaja,memang la kan.Tak melawan plak tu.Kalau KARAI plak,org yg kat lobby tu Tanya je,’Karai ke?perghh rasa nak bagi flying kick je .klo manager yg bertimbang rasa barulah keluar dari berkurung dalam kandang.OK,ak paham deme ada kerja nak wat.manager kan.tp yg musykil nya siap boleh tidur,surfing internet.bergayut dgn pakwe,menyembang n blabla yg boleh buat mata ak berbulu je nengoknya.lepas tu latenite crew kena lap dinding,pintu2 yg ada.stock up,sapu,mop,bersihkan tempat fries yg kat bawah tu.rendam nozzle.kemas mds(ye la crew yg jaga mds bila pkol 12 je terus balik tak perlu stock up or kemas bilik mds tu)Sebab korg pk bdak latenite x de kerja naty,biar diorang buat.
 
Abih tu ak pon boleh cakap camni,x payah ak stock up takut naty bdak pagi x de kerja.Nak tambah lagi buang sampah plus nak tahan ngantuk lagi.Cuba korang yg tak pernah latenite tu bayangkan,korang la OTC,RUNNER,OTDT,PRESENTER (ni bila org kat lobby tau nak siapkan lobby dia je padahal x de la bersih mana),sambil korang wat kerja bdak latenite.Klo cust in,rasa nak halau je diorang balik.Kekadang rasa cam x cukup masa korg tau x.Tp,ikhlas cakap,bdak latenite depan x de masa nak lencong(ak x tau la klo ianya hanya berlaku kat ak je), sebab bz kecuali bdak kitchen.siap boleh sembang dan duduk kat belakang,slamber jer bwh cctv.siap boleh pegi panaskan mulut lagi.(untunglah ak x merokok).Naty ak yang sapu puntung rokok korang tu kan.Benci nya.
 
9)Tiada sikap kerjasama walhal kita 1 team.1 united.
 
E.g.Time KARAI,ak amek order kaunter,DRIVE THRU takde order, presenter dia boleh tengok je.or else dia sibuk stock up.(ak rasa nak muntah dah asyik ulang ayat ‘STOCK UP’ dari tadi).Ok,now I want to tell you my baby’s,antara stock up dgn customer,TOLONGLAH!Treat OUR CUSTomer FIRST.Klo cust ramai,gc increase,gaji korang gak yg naik,atau dapat bonus and whatever as long as it gives you benefits.Klo korang nak kan kepastian sila berjumpa dengan para manager yg terdekat ye.E.g.2.Ak duk DT,ak tolong kitchen.klo org lain tlg tgok je la.Sebab ak pk kita dibayar gaji utk bekerja bkan utk menyembang,cari pasal nak gaduh,pastu punch out.memang macam apa je perangai korang kan.
 
10)If you want to be a gentleman,please be fair to all girl and woman crew.
 
pengalaman yang akan mematangkan saya di masa hadapan.Segala apa yang tercoret di atas adalah lahir dari hati saya,Bukan nak megutuk,Cuma untuk menyedarkan diri kita yang mungkin tak sedar,terlampau ego dan sebagainya.I know that I am not a good person,but I am always trying to be the best among the best.Di samping itu,saya ingin menyusun sepuluh jari memohon kemaafan andai coretanku di atas mengguris hati mana-mana pihak.
 
Sesungguhnya aku perlu luahkan apa yang terbuku di hati ini.Semoga ada sinar perubahan pada korang semua.Semoga Mcd Puchong Permai terus maju dan masyuk.Kenangan di sini akan ku kenang hingga akhir hayatku.Insya    Allah.
Korang aku nak share pengalaman manis cust DT aku yg membuatkan ak terharu sangat.Saksi yang ada kak Tijah.Aku rasa dihargai sangat bila cust tu kata,”Saya seronok sangat sebab awak amek order dengan nada ceria.Saya rasa manager awak patut ba
Firstly.aku nak cerita masa aku OJE,Kak Izzah suruh ak tatang 3 ke 4 inner fries.ak wat je.Lepas tu ak dah maju skit angkat 1CASE fries.Tp bila CIO + CO2 masuk,berebut-rebut la bdak kitchen tolong amekkan fries,Takpe biar abg angkatkan.Adikkan perempuan.Ni kerja org lelaki je angkat berat-berat ni suma,Ya Allah,aku rasa nak tumbuk-tumbuk je ‘ABANG-ABANG’tu.Abih tu ak ni apa JANTAN ke.Walaupun ak gemuk,ak tetap seorang perempuan.
Sampai ak terjatuh ngan 1 CASE fries terhempap atas aku depan chiller tu.Sampai aku tak boleh pusing badan ak sebab sakit.Korang ingat benda tu suma tak effect ke?Satu hari naty ak pon nak kahwin,nak ada anak.Korang tau tak ak nangis kat bilik DT tu bila tengok korang bersikap DOUBLE STANDARD.Sebab tu la bdak2 baru ni manja sangat.Ramai sangat yg menghulurkan tangan nak membantu.Baik hati sungguh abang2 ni kan.

Pesanan Penaja:
Di sini,saya Nurul ‘Asyirah bt Mubi,ingin menyatakan setinggi-tinggi ucapan terima kasih kepada para manager dan krew Mcd Puchong Permai yang telah memberi saya peluang untuk menceburkan diri dalam bidang fast food ini,Sesungguhnya ia sebuah gi penghargaan kat awak.Sebab selama ni crew amek order dgn nada marah,terjeri-jerit.’’

 
OK,Ak x mengharapkan apa-apa,tp klo boleh nak crew of the month pon boleh asal dapat medal tu.Ini setakat lekat gambar tp x de medal x guna gak,Tp impian ak terlalu jauh dari gapaian.Ak sedar ak x perfect.Tp I nak share kat u all,kita kena buat sesuatu benda tu dengan ikhlas.(nasihat ni org Mcd gak yg bagi kat ak,tp ak x ingat sape,Thanx hamba Allah).Barulah semua benda jadi.
 
p/s:benda ni aku taip lepas benti kerja.11.11.11 tp baru post.Sebab aku sakit hati gila masa tu.Sekarang,sumanya hanya tinggal kenangan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...