Total Pageviews

Kalau sudi, followlah ye. TQ

Thursday, 10 January 2013

Pergaduhan antara Cashier dan customer

Assalamualaikum and halloo readers.

First of all, aku nak tanya pernah tak korang nampak customer serang cashier? Aku rasa mesti pernah punya lah, kan? Well, customer always right. Kalau dapat detect kesalahan cashier, kira cukup hebat la tu kan? Hehh, teruk betul perangai.

Ok, sekarang ni awak tahu tak term Setiap manusia pasti melakukan kesalahan or in English People always do mistakes. Kami bukan Tuhan, yang complete and perfect serta kami bukan robot-kekadang otak kami pon blurr bila terlampau banyak maklumat nak diproses ramai customer yang beratur nak bayar. Nak pulak beli tahap tak ingat dunia RM200 and above in single receipt. Kalau boleh satu kedai tu dia nak borong kan?

Then, aku tahu bagi pihak customer, you akan kata :-

Eh, awak kan kerja kat sini, takkan tak tahu harga barang kat kedai ni.

Huk aloh, lu fikir gua ni scanner barang ke, bila barang tu lalu depan muka gua je, gua dah dapat detect harga dia. Did you expect like that, huh?

Pastu kau akan kata, tekan pakai mesin pon boleh salah ke?

Jawapan aku: YES, it is POSSIBLE to be WRONG because we as a HUMAN yang tekan kat mesin tu. Kalau mesin yang jenis scan barang, terus naik harga, i think there should be no problem at all.

Contohnya, kita nak tekan harga RM2.90, Tapi akibat nak laju-customer berderet plus kira cam dah hebat lah dah boleh ingat button tu kat mana. Aku pon tertekan RM5.90.

Is it enough with 2 negative perceptions in customer mind towards the cashier, huh? Argh yang lain hang pikiaq sendiri nohh. Penat la aku nak fikir semua.

Ok, in this situation, i think we NEED to  bertolak ansur. Kalau betul cashier tu salah kira, boleh tak cakap/tanya dengan sopan-santun. Bukannya kau serang/maki/marah dan sebagainya sampai cashier tu menangis. Padahal dia kira betul dah, awak yang pilih barang mahal2x, pastu buat2 terkejut beruk plak. Haih geram dah ni. Tak pasal2 kau dah spoil mood orang nak bekerja.

Kalau aku deal dengan benda macam ni, amek kalkulator kira barang dia satu2, then tick barang yang dah sudah kira. Oh pastu benda macam ni kau kena TENANG, jangan gabra. Kalau kau rasa kau betul, sila yakin dengan kata hati anda. Memang dalam hati rasa cam nak meletop sebab takut+marah dengan customer sebab tengking kita.

Then, bila kau dah kira dan tiada apa-apa yang salah. Kau suruh customer tu pulak kira depan mata kau pakai kalkulator kita. Biar adil dan saksama, biar dia puas hati. Kalau dia nak pakai kalkulator sendiri pon, ada gua kisah der? Then, if nothing that the shit customer want to argue, sila buat muka duckface/poyo. Haha, tak lah buat macam there's nothing happen between you and I.  And for sure kalau dia rasa bersalah dia akan minta maaf and create nonsense reason to cover rasa malu dia marah melulu tanpa usul periksa.

Tapi ada je manusia yang berhati batu langsung tak say sorry dan terus blah sambil kata kita tak betul blabla. Hehh, nak aja gua bagi vary kick kat dia. Tapi customer is always right. Argh, pergi jalan la dengan piagam pelanggan sedemikian rupa. Kekadang aku bidas je customer yang bermulut seperti ribut tu.

Konklusinya, gua nak sarankan kepada youollz yang bergelar CUSTOMER sila stand by CALCULATOR, so that if you think that you had been cheated by the cashier, you can count it on yourself. Then, jangan nak marah/maki melulu. Cuba cakap/tanya baik-baik, camni:

Dik, akak rasa adik salah kira barang akak ni. Cuba adik kira balik.

Aku: Ok sekejap ye kak.

Amek calculator kira balik. Kalau betul kita salah, pulangkan balik duit dia. And say sorry.

Cust: Tu lah, lain kali buat kerja tu fokus, bukan berkhayal je.

Oh sentap mak nokk. Dah tu memang sempat plak nak berangan kalau customer berderet. Ni statement kalau cashier didapati bersalah di bawah akta123 kena maki dengan customer.

Kalau cashier di pihak yang betul plak:

Oh takpe lah kalau camtu, akak cuma terkejut cecah RM2++, Padahal barang siket je. 

Der, barang sekarang mahal doe. Tu lah lain kali, sebelum bayar check dulu apa yang anak kau amek-barang berfaedah ke tak, harga murah ke mahal? Tips untuk customer, sebelum kau pergi shopping, kat rumah tu sila buat list things to buy sambil2 tengok tv ke teatime ke. 

Kalau hati kau bersih, kau takkan marah orang secara melulu. Sentap? Budi bahasa budaya kita. Peace yau.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...