Total Pageviews

Kalau sudi, followlah ye. TQ

Friday, 19 July 2013

Nasihat Kubur kepada bakal jenazah



Assalamualaikum dan salam Jumaat.

Pernah tak bayangkan bila kita akan mati. Well, tak payah fikir sebab tu semua dah ditentukan oleh Allah. Just be prepare. Sebab kita tak tahu bila saatnya akan tiba. Mungkin kejap lagi, esok lusa. Tak kira tua atau muda. Sedangkan budak baru lahir pon ada yang terus meninggal. Dia dapat tengok dunia sekejap je tu pon labor room dan dia pergi dalam keadaan suci tanpa dosa. Terus masuk syurga sambut mak ayah dia. 

Pastu, kita digalakkan untuk mengingati MATI dengan menziarahi, sembayahkan dan mengiringi jenazah ke kubur, mandi dan kafankan jenazah. Ini semua kan termasuk dalam fadhu kifayah sebagai seorang Muslim. Bila kita ingat mati, kita akan kurang buat maksiat. 


Kehidupan malam pertama di alam kubur tidaklah semanis kehidupan malam pertama didunia iaitu selepas kita bernikah. Pesanan untuk diriku yang pelupa.

Nasihat Kubur: 

1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap, maka terangilah .. aku dengan TAHAJUD

2). Aku adalah tempat paling sempit, maka luaskanlah aku dengan ber SILATURRAHIM . ..

3). Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan banyak membaca  AL-QUR'AN.

4). Aku adalah tempatnya binatang2 yang menjijikan maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH,

5). Aku yg menyepitmu hingga hancur bilamana tidak Solat, bebaskan sempitan itu dengan SOLAT 

6). Aku adalah tempat utk merendammu dg cairan yg sangat amat sakit, bebaskan rendaman itu dgn PUASA..

7). Aku adalah Munkar & Nakir bertanya, maka Persiapkanlah jawapanmu dengan banyak mengucapkan Kalimah "LAILAHAILALLAH"

Edited and copy paste from page Zizan Raja Lawak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...