Total Pageviews

Kalau sudi, followlah ye. TQ

Monday, 10 February 2014

Ukur baju di badan sendiri

Assalamualaikum.

Haa hari ni aku nak cerita pasal 'Ukur baju di badan sendiri'. Well, i am actually talk to myself too regarding this matter and i'm always remembered that pepatah. Tapi, biasa laa kita ni manusia yang selalu lupa diri, suka sangat ikut telunjuk syaiton tu kan. 

Selalunya pepatah ni kena dengan cara kita berbelanja dan nak berkawan mahupon berkahwin. Tapi, aku nak story-mory pasal cara kita berbelanja laa ye. 

Ok, kalau dalam bab berbelanja ni, ada orang suka beli barang branded sebab tahan lama, ada quality and blablabla. Tapi, ada je orang yang suka beli barang murah, bila rosak beli baru. Senang kan? Apapon, dalam apa yang kita nak buat tu, just look at yourself whether you are capable enough or is it your money is enough for the whole month if you buy that branded thing. Jangan pulak sebab shopping tak ingat dunia, terus tak makan nasi seminggu sebab duit dah takde. Tak mau camtu.

Ye, aku tau bila kita nampak je perkataan SALE, LESS 50%, terus perasaan nak ambik/pilih barang sesuka hati membuak-buak. Aku faham, aku pon macam tu. Tipu gila kalau kata tak rambang mata, nak-nak kalau benda tu memey kita punya passion. Macam aku kalau nampak novel dan baju, memey rasa nak beli semua. Ya Allah, borosnya. Dan untuk mengawal diri dari terjerumus memborong tak sedar diri tu Ya Allah susahnya. Menggigil tangan nak lepaskan benda tu dan nak melangkah pergi dari ekspo/mall tu rasa macam tak terlangkah walau selangkah pon. And i always psycho myself. Hahaha. 'Tunggulah aku dah kerja nanti, ada duit banyak, tetiap bulan aku shopping.' Whoa!

Lepas tu ni satu tips yang aku dapat via blogwalking ke mana ntah. Hahaha. Bila nak pergi shopping tu bawak duit ngam-ngam sahaja tapi aku memey kena ada duit lebih, in case ada emergency, who knows? Masalahnya, kalau macam aku ni, duit dah habis, boleh pulak pergi cucuk kat ATM pastu pergi masuk beli barang yang diingini. And one more tips, bagi kawan kau simpan/pegang duit atau ATM card kau. Hahaha. Ini memey nampak cam budak sekolah siket. Tapi, secure kot. Tapi kau pon tengok laa dulu kawan kau tu jenis yang macam mana, kang duit kau tu dia buat macam duit dia pon payah jugak tu.

Oh lastly, ini typicalMalaybusinessman/woman. Bila dah start bisnes, terus menggelabah ayam nak tukar kereta. Sabar laa dulu, tunggu bisnes dah stable baru laa tukar. Kang tetiba bisnes kau lingkup, acano? Bukan nak mendoakan keburukan, tapi... lu fikir laa sendiri brader. Lainlah kalau kau beli kenderaan tu untuk kegunaan bisnes kau atau nak senang boleh bawak family jalan-jalan. Ok, tak salah nak beli tapi tengok keperluan and your financial first. 

Payah laa kalau kita asyik ikut trend atau kawan sekeliling. Maybe diorang ada duit lebih ataupon deme tu memey 'biar papa asal bergaya'. Kau jangan ikut sangat. Biar kita diejek oldschool dari kau kena tanggung beban. Aku bagi contoh, sekarang ni kan tengah in motor berkuasa tinggi <nak 1 boleh.hehe>, kau pon menggelabah ayam beli. Pastu, for sure kau join community yang selalu buat trip konvoi apa semua tu kan. Kita ni baru nak berkecimpung dalam dunia bisnes, konon nak 'in', joinlah segala benda ni. 

Kau fikir tak, dari kau waste your money on nonsense thing, its better if that money you invest in your business or treat your family. Pastu, gua nak cakap in case you tak nampak bayangannya, orang yang join club motor ke or something like that ialah orang yang berduit, bisnes dia memey dah kukuh takpon harta dia 7 keturunan pon tak habis makan. Get it? Aku rasa kasihan dan nak tergelak tengok typical Malay yang cenggini. Baru join bisnes, terus beli set golf konon kalau nak collaborate dengan klien Dato' dan ke atas kena main golf. Pfft. 

Ok, i know that some of you would said that 'Inilah peluangnya, we must grab the chances'. Ok tapi back to that pepatah, 'Ukur baju di badan sendiri' dan 'Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian'. Haa kau, tengok sampai 2 peribahasa aku tepek kat sini. Ok, mula-mula kita bisnes kecik-kecik dulu, kita fokus on a small group, then, bila bisnes kau makin berkembang, barulaa masuk jarum joined/collaborate dengan syarikat besar-besar. 

'The more you invest, the more you get.' Yeah, i agree with this statement but beware tengok dulu either kita mampu ke idok in term of money and capable to handle big business, hmm? Kalau rasa tak cukup ilmu di dada, pergi menuntut dulu, jangan tunjuk bijak. Karang kau yang bungkus. 

Akhir kata, just my opinion. Peace yau. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...